Plan Działań Wspierających Ucznia
Program ma uświadomić równość w zakresie sposobów zaspakajania potrzeb i różnorodności, ułatwić rozumienie tego, czymjest indywidualizacja pracy, zmierzająca do wspierania rozwoju ucznia na podstawie wzajemnych dobrych relacji. Od tego, na ile potrzeby wszystkich podmiotów będą zaspokojone, zależy w jaki sposób kształtować się będą relacje w szkole. Proces edukacji i wychowania w szkole powinien być spotkaniem osób o różnych kompetencjach. Wśród tych osób są uczniowie ze specjalnymi potrzebami i ich rówieśnicy oraz nauczyciele ze swoimi potrzebami i możliwościami. Są też rodzice uczniów. Jeśli spotkaniu tych osób towarzyszyć będzie wzajemny szacunek, zrozumienie i troska, wówczas jest szansa, że obecność
w szkole uczniów ze specyficznymi lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sprawi, że wygrają na tym wszyscy.
1.Charakterystyka uczniów objętych PDW:
Uczniowie z trudnościami w nauce wynikające z mniejszych możliwości intelektualnych, lęku szkolnego, zaległościami
w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności szkolnych.
2. Cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczniowie wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Cele edukacyjne |
Cele terapeutyczne |
|
|
3. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
W procesie oceniania brać pod uwagą nie tylko realne osiągnięcia, ale również nakład pracy i starania ucznia.
Zlecać łatwiejsze do wykonania zadania, wspierać w ich wykonaniu poprzez naprowadzenie, dodatkowy instruktaż.
Ograniczać ilość zadań przeznaczonych do samodzielnego wykonania na lekcji.
Wydłużać czas pracy na sprawdzianach pisemnych w celu wielokrotnego, wnikliwego analizowania czytanych treści zadań i poleceń,
w przypadku trudności ze zrozumieniem przekazywać je ustnie- uwzględnianie zmiennego tempa pracy.
Niwelować negatywne uwagi, doceniać wysiłek dziecka wkładany w uczenie się.
Zachęcać do udzielania odpowiedzi, stawiać pytania naprowadzające przy sprawdzaniu wiadomości.
Prezentować nowy materiał na wiele różnych sposobów, wielokrotnie powtarzać nowych informacje.
Ograniczać listy zadań do prostych i typowych.
Należy wzmacniać samoocenę uczniów poprzez podkreślanie ich lepiej rozwiniętych zdolności werbalnych,
a także aktywności zadaniowej i chęci do współpracy
Rozwijać umiejętności wypowiadania się ustnie oraz pisemnie poprzez różne formy wypowiedzi użytkowej, nawet poprzez komunikatory internetowe.
Stosować zasadę przystępności w opracowywaniu klasówek i sprawdzianów oraz odnosić się w nich do rodzajów zadań w arkuszach egzaminacyjnych .
Motywować uczniów poprzez częste zachęty, pochwały, prezentowanie wytworów ich pracy.
4.Dostosowanie treści nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.
Pozostawiać więcej czasu na utrwalenie danej partii materiału.
Podawać polecenia w prostszej formie- stawiać jasno sformułowane pytania.
Unikać trudnych czy bardzo abstrakcyjnych pojęć., odwoływać się do konkretu, przykładu.
Unikać pytań problemowych, przekrojowych.
Dostosowywać tempo pracy do możliwości uczniów.
Indywidualnie instruować, zgodnie z potrzebami, uczniów.
5.Metody pracy z uczniem.
Ćwiczenia w prawidłowym budowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych
Ćwiczenia usprawniające pamięć słuchową
Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowo-językowe
Wdrażanie do samodzielnej pracy
Ćwiczenia usprawniające myślenie
Wzbudzanie wiary we własne siły i możliwości
Ćwiczenia kształtujące rozwój emocjonalny
6.Formy pomocy.
Wskazana jest:
Indywidualna praca z uczniami
Udział w zajęciach wyrównawczych
Udział w zajęciach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
7. W jaki sposób zostanie przeprowadzona ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom.
Raz w semestrze zostanie przeprowadzona analiza postępów uczniów w nauce. Nauczyciele sporządzą ocenę efektywności kształcenia.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Szkoła Podstawowa im. Janiny Wierzchowskiej w Liśniku Dużym