Plan Działań Wspierających Ucznia

Plan Działań Wspierających Ucznia

Program ma uświadomić równość w zakresie sposobów zaspakajania potrzeb i różnorodności, ułatwić rozumienie tego, czymjest indywidualizacja pracy, zmierzająca do wspierania rozwoju ucznia na podstawie wzajemnych dobrych relacji. Od tego, na ile potrzeby wszystkich podmiotów będą zaspokojone, zależy w jaki sposób kształtować się będą relacje w szkole. Proces edukacji i wychowania w szkole powinien być spotkaniem osób o różnych kompetencjach. Wśród tych osób są uczniowie ze specjalnymi potrzebami i ich rówieśnicy oraz nauczyciele ze swoimi potrzebami i możliwościami. Są też rodzice uczniów. Jeśli spotkaniu tych osób towarzyszyć będzie wzajemny szacunek, zrozumienie i troska, wówczas jest szansa, że obecność
w szkole uczniów ze specyficznymi lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi sprawi, że wygrają na tym wszyscy.

1.Charakterystyka uczniów objętych PDW:

Uczniowie z trudnościami w nauce wynikające z mniejszych możliwości intelektualnych, lęku szkolnego, zaległościami
w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności szkolnych.

2. Cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczniowie wymagają pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Cele edukacyjne

Cele terapeutyczne

  • Intensywna praca na lekcji nad korygowaniem, usprawnianiem zaburzonych obszarów

  • systematyczne motywowanie na lekcji do systematycznej pracy

  • rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem

  • rozwijanie umiejętności prawidłowego budowania wypowiedzi ustnych i pisemnych

  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości

  • Stwarzanie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, społecznego i psychicznego

  • Stymulowanie ogólnej sprawności intelektualnej, pobudzanie aktywnego, twórczego myślenia

 

3. Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.

  • W procesie oceniania brać pod uwagą nie tylko realne osiągnięcia, ale również nakład pracy i starania ucznia.

  • Zlecać łatwiejsze do wykonania zadania, wspierać w ich wykonaniu poprzez naprowadzenie, dodatkowy instruktaż.

  • Ograniczać ilość zadań przeznaczonych do samodzielnego wykonania na lekcji.

  • Wydłużać czas pracy na sprawdzianach pisemnych w celu wielokrotnego, wnikliwego analizowania czytanych treści zadań i poleceń,
    w przypadku trudności ze zrozumieniem przekazywać je ustnie- uwzględnianie zmiennego tempa pracy.

  • Niwelować negatywne uwagi, doceniać wysiłek dziecka wkładany w uczenie się.

  • Zachęcać do udzielania odpowiedzi, stawiać pytania naprowadzające przy sprawdzaniu wiadomości.

  • Prezentować nowy materiał na wiele różnych sposobów, wielokrotnie powtarzać nowych informacje.

  • Ograniczać listy zadań do prostych i typowych.

  • Należy wzmacniać samoocenę uczniów poprzez podkreślanie ich lepiej rozwiniętych zdolności werbalnych,
    a także aktywności zadaniowej i chęci do współpracy

  • Rozwijać umiejętności wypowiadania się ustnie oraz pisemnie poprzez różne formy wypowiedzi użytkowej, nawet poprzez komunikatory internetowe.

  • Stosować zasadę przystępności w opracowywaniu klasówek i sprawdzianów oraz odnosić się w nich do rodzajów zadań w arkuszach egzaminacyjnych .

  • Motywować uczniów poprzez częste zachęty, pochwały, prezentowanie wytworów ich pracy.

4.Dostosowanie treści nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.

  • Pozostawiać więcej czasu na utrwalenie danej partii materiału.

  • Podawać polecenia w prostszej formie- stawiać jasno sformułowane pytania.

  • Unikać trudnych czy bardzo abstrakcyjnych pojęć., odwoływać się do konkretu, przykładu.

  • Unikać pytań problemowych, przekrojowych.

  • Dostosowywać tempo pracy do możliwości uczniów.

  • Indywidualnie instruować, zgodnie z potrzebami, uczniów.

5.Metody pracy z uczniem.

  • Ćwiczenia w prawidłowym budowaniu wypowiedzi ustnych i pisemnych

  • Ćwiczenia usprawniające pamięć słuchową

  • Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowo-językowe

  • Wdrażanie do samodzielnej pracy

  • Ćwiczenia usprawniające myślenie

  • Wzbudzanie wiary we własne siły i możliwości

  • Ćwiczenia kształtujące rozwój emocjonalny

6.Formy pomocy.

Wskazana jest:

  • Indywidualna praca z uczniami

  • Udział w zajęciach wyrównawczych

  • Udział w zajęciach pomocy psychologiczno-pedagogicznej

7. W jaki sposób zostanie przeprowadzona ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom.

Raz w semestrze zostanie przeprowadzona analiza postępów uczniów w nauce. Nauczyciele sporządzą ocenę efektywności kształcenia.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 lutego 2021 10:42
Dokument wprowadzony do BIP przez: Marzena Długosz
Ilość wyświetleń: 4029
19 lutego 2021 10:44 (Marzena Długosz) - Zmiana treści zakładki.
19 lutego 2021 10:42 (Marzena Długosz) - Dodanie nowej zakładki.